Dag 22/23: Raften op de Snake River en wildlife spotten in Grand Teton NP

17 augustus 2018 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Gisteren geen blog, omdat er niet zoveel te melden viel. Daarom twee dagen ineens. We hebben de avond in Salt Lake City afgesloten met een potje bowlen. Een bowlingcenter was zo gevonden op een mile rijden van het hotel. Alles wat je je voorstelt bij zo'n bowlingcenter is aanwezig. Wel 45 lanen op een rij. Vrijwel allemaal bezet met professionals. Mensen met tassen met drie eigen bowlingballen en de strikes vliegen je om de oren. Ongelooflijk wat voor effect ze aan die ballen geven en hoe ze alle pinnen omkrijgen. Als er twee pinnen ver uit elkaar nog over zijn, raken ze de buitenkant van de ene pin zo dat de andere pin toch nog meegenomen wordt. Wij speelden natuurlijk een klein niveautje lager, maar wel met veel plezier. Esther heeft toch wel het meeste talent!

IMG_1063IMG_1065

De volgende dag rijden we van Salt Lake City naar Grand Teton NP. Een mooie weg door de bergen waar het steeds groener wordt en we hoger komen. Ruim vijf uur later rijden we Jackson binnen. Een plaats met een western-stijl en ingericht op toerisme (zomer en winter). Ik val hier niet op met mijn cowboyhoed zeg maar. In de winter komen hier wel veel Elks 'overwinteren' en de laten in het voorjaar allemaal hun gewei vallen. Daar weten ze hier in Jackson wel raad mee. Op elke hoek van het centrumplein staat een boog van geweien. Deze zijn gedoneerd door de boyscout. Er hangt namelijk nog een heel commercieel gebeuren aan vast. De elks komen elk jaar vanzelf naar het Elk Refuge, een gigagroot landgoed/terrein (grotendeels omheind) waar ze 's winters ook te eten krijgen. In de vele jaren daarvoor was het niet omheind en liepen ze over straat, in winkels etc. Daar wilden ze vanaf. Elk voorjaar worden de geweien verzameld die overal op het terrein liggen. Deze geweien leveren per kilo aardig wat geld op dus iedereen meld zich aan om wat te verdienen. Op de startdag staat iedereen op 1 lijn om het eerst het terrein op te kunnen. Je mag daarvoor alle middelen inzetten. De meest fanatieken hebben een Jeep met een aanhanger er achter, waar al een gezadeld paard in zit met een cowboy. Ze rijden het terrein, laadklep neer en cowboy te paard sprint de aanhanger uit...... zal wel om veel geld gaan.

fullsizeoutput_6584fullsizeoutput_6586fullsizeoutput_658a

Hierna rijden we door naar onze mooie nieuwe locatie: de Signal Mountain Lodge in het park aan het Jackson Lake met zicht op de Grand Tetons (wat grote tieten betekent, maar dat terzijde).

fullsizeoutput_658dfullsizeoutput_65b2fullsizeoutput_65b3fullsizeoutput_65b8fullsizeoutput_65bd

De volgende dag vroeg op. Om 8.00 uur moeten we ons melden in Jackson voor het raft-trip op de Snake River. Als we om 7.00 uur wegrijden blijkt dat we op 5 minuten na een zwarte beer gemist hebben. Die liep over de parkeerplaats op zoek naar voedsel. De meesten van ons vinden dat jammer. We gaan met 14 personen op een classic raft, waarbij tien personen peddelen en vier personen in het midden zitten. Ik ben een van de vier lead peddelaars voor in de boot. Daarachter de rest van de peddelaars (waaronder Anne en Merijn) en onze gids Carl. Romee gaat helemaal voorin in het midden en daarachter Esther waarbij Romee de GoPro op haar borst bevestigd heeft (dat geeft vast mooie beelden). De rapids zijn categorie II en III op een schaal van vijf. Je wordt zeker nat. We hebben erg genoten van het raften en zijn goed nat geworden. De een wat meer dan de ander (Romee wel het meest :) ). Onderweg zagen we nog herten en een bald eagle.

fullsizeoutput_6591fullsizeoutput_6592fullsizeoutput_6593fullsizeoutput_659bfullsizeoutput_65a5fullsizeoutput_65a8fullsizeoutput_65abfullsizeoutput_65b112345

's middag hebben we lekker gerelaxd en vanaf 18.30 tot 21.00 uur op pad om wild te spotten. De avond er voor hebben we dat ook gedaan met weinig succes (enkel een bever op afstand). We hopen dat we vanavond meer geluk hebben. En dat is het geval!

We beginnen door de Signal Mountain Road op te rijden. Een goede plek voor beren en elken. We spotten direct een groepje elken en daarna, bovenop de berg, mooie uitzichten over Jackson Valley.

fullsizeoutput_65bffullsizeoutput_65ccfullsizeoutput_65cdfullsizeoutput_65cefullsizeoutput_65cffullsizeoutput_65d1fullsizeoutput_65d2fullsizeoutput_65d8DSC06145

Hierna rijden we verder. Bij een bocht in de rivier spot Esther op afstand een bald eagle in de boom. Even verderop een groep bizons op de vlakte.

fullsizeoutput_65e0fullsizeoutput_65e1fullsizeoutput_65e3fullsizeoutput_65e4

Inmiddels is het 20.00 uur. We willen nog naar 1 plek rijden een half uur verder op (Antelope Flats). We rijden een kwartier, maar het begint nu toch aardig te schemeren. We slaan eerder af naar Schwabacher Landing om te kijken of we nog een moose (eland)kunnen spotten. En dat wordt de kers op de taart. We rijden over een grindpad en als we parkeren bij een bocht in de rivier zien we gelijk twee mooses in het hoge gras staan. Een vrouwtje met haar kalf. Wij staan aan de andere kant van het water (met nog een paar gelukkigen). Ze komen steeds dichterbij. Op een gegeven moment zit er nog geen 10 meter tussen. Erg bijzonder om mee te maken!

fullsizeoutput_65e5fullsizeoutput_65e6fullsizeoutput_65e8fullsizeoutput_65eafullsizeoutput_65ebfullsizeoutput_65edfullsizeoutput_65f0fullsizeoutput_65f2fullsizeoutput_65f3fullsizeoutput_65f6fullsizeoutput_65f7fullsizeoutput_65f9

Morgenvroeg uitslapen en dan naar onze afsluiter Yellowstone NP.

1. Paulien Olde Meule:
    Wauw .Wat gaaf zeg.
  2. Christel Russchenkamp:
    18 augustus 2018
    Super mooi !! Geniet nog heerlijk van jullie afsluiter “ Yellowstone NP”.
  3. Danielle Mulders:
    18 augustus 2018
    Wauw...., gaaf dat wild!!!
    En heerlijk dat raften!!!!
  4. Bart Wolbers:
    18 augustus 2018
    Ontzettend mooi steeds maar weer.
    Gaaf die foto’s en dagelijks oprecht mooi verhaal. Ga ik over een paar dagen echt missen.
    Dat Esther kwaliteiten heeft voor bowlen is ons natuurlijk niet vreemd 😜
    Geniet nog lekker een paar dagen van deze waanzinnige reis.
  5. Nicole Olde Meule:
    18 augustus 2018
    Klasse Es💪 Met bowlen! Je bent toevallig niet gevraagd door een prof om mee te doen?😉
    Wat is het toch weer geweldig mooi om te zien en te lezen. Te gekke pics en stralende koppies😄 En heel heel heel veel plezier met de slagroom op de taart... Yellowstone Park😘
  6. Brigitte Barelds:
    20 augustus 2018
    Fantastisch wat jullie beleven... Ik volg jullie, ik volg Sanne op haar reis door USA... Ik geniet mee.. Prachtig de verhalen van jullie en van Sanne... Ik ben er maar druk mee om jullie te volgen! Geniet er nog van en goede terugreis!!!!
  7. Brigitte Barelds:
    20 augustus 2018
    Rob, wat staat je de cowboyhoed goed!
  8. Beate:
    21 augustus 2018