Voorbereidingen

1 april 2018 - Weerselo, Nederland

Het begint bij iedereen te kriebelen. De reis komt steeds dichterbij. De vluchten zijn geboekt. De huurauto is gereserveerd. De route is bepaald en de accommodaties zijn vastgelegd. Kortom: we zijn er klaar voor!

De vlucht

We hebben uiteindelijk gekozen voor een rechtstreekse vlucht van Amsterdam Schiphol naar San Francisco en terug van Salt Lake City naar Amsterdam. Het gemak van niet hoeven overstappen, maar 1 keer de douane en de kortere reisduur genoot de voorkeur boven de kleine meerprijs. In eerste instantie wilden we heen en terug naar San Francisco. Omdat Yellowstone NP bovenaan ons wensenlijstje stond, betekende dit wel enkele reisdagen terug naar San Francisco zonder echt noemenswaardige bezienswaardigheden onderweg. Door te kiezen voor Salt Lake City creëren we meer rust en tegelijkertijd konden we elders een dag extra verblijven.

De auto

Omdat we veel kilometers maken, willen we een comfortabele auto. In eerste instantie hadden we een Chevy Traverse op het oog, een mooie SUV. We beseften al snel dat deze wel eens te klein kon zijn. Er moeten immers vijf personen mee en evenveel koffers en handbagage. Conclusie: een klasse hoger. Rob wil wel graag een SUV en geen 'busje'. Je zit veel in de auto en dat moet ook lekker voelen. Het werd uiteindelijk een Chevy Tahoe. Na een tijdje sloeg de twijfel opnieuw toe. Er moest ook nog een koelbox in en een collega overtuigde me van het feit dat een Chevy Suburban dan wel wat prettiger was. Conclusie: nog een klasse hoger. Tussen verhuurbedrijven zit veel verschil in prijs voor dezelfde auto. We hebben, na wat uitzoekwerk, gekozen voor Avis voor EUR 2.000 voor een periode van vier weken. De belangrijkste reden hiervoor was de relatief scherpe prijs waarbij er geen toeslag voor de 2e bestuurder wordt gerekend (echtgenote) en een beperkte OneWay-toeslag. Bij andere verhuurbedrijven was die toeslag honderden euro's duurder. Gelijk ook maar even gratis Avis Preferred lid geworden. Voordeel is dat je op San Francisco Airport direct door kunt lopen naar de 3e verdieping waar je auto al klaar staat in een parkeervak en op een scherm je naam en parkeervaknummer zichtbaar wordt. De overeenkomst ligt al in de auto klaar. Je tekent, levert de overeenkomst bij de uitgang in en je kunt wegrijden. Dat scheelt flink in de rij staan, waarvan ik op internet gelezen had dat dat op kan lopen tot 1 a 2 uur.

De route

IMG_0128

De route uitzoeken was echt een genot om te doen. De basis van de route waren de plekken van onze reis in 2000 die Esther en ik graag opnieuw wilden bezoeken. Op die plekken wilden we dan ook langer blijven en we wilden in de nationale parken overnachten in plaats van er buiten. Dat scheelt reistijd en je bent tegelijkertijd op een paar van de mooiste plekjes op aarde. Een nadeel is dat deze verblijfplaatsen voor vijf personen relatief schaars zijn (Amerika is echt ingesteld op twee of vier personen) en uiteraard wat duurder. We hebben het dan over San Francisco, Yosemite NP, Zion NP, Moab en Yellowstone NP. We gaan natuurlijk met zijn vijven op vakantie, dus ook de wensen van de kinderen (14,13 en 10) zijn belangrijk. In ieder geval moet er een Build-A-Bear bezocht worden (wens Romee). Die hebben we gevonden in Pleasanton op weg van San Francisco naar Yosemite NP. Merijn wilde graag op een jetski. Dat gaan we proberen op Lake Powell bij Page. En Anne wil graag aan de VooDoo Zipline hangen bij de Fremont Street Experience in Las Vegas. Zo krijgt onze route langzaam vorm (zie Kaart). Verder heb ik menig boek verslonden, veel reisverslagen gelezen en ook het Alles Amerika Forum is een nuttige informatiebron.

De volgende stap was het zoeken en boeken van alle accommodaties. Zo veel mogelijk met een zwembad er bij. Dan kunnen we aan het einde van de dag heerlijk relaxen na een lange wandeling. Sommige kamers hebben we wel een jaar van tevoren geboekt, zoals de Old Faithful Inn in Yellowstone NP. Hieronder een overzicht van de plekken, de reisdoelen ter plekke en de accommodaties.

We starten in San Francisco (Fisherman's Wharf, Golden Gate Bridge, Alcatraz, Coit Tower, Cable Car, Ferry Building, China Town). We verblijven drie nachten in de Best Western Corte Madera aan de andere kant van de Golden Gate Bridge. Dat ligt 20 minuten van San Francisco met mooie 5-persoons kamers en een fantastisch zwembad.

Vervolgens reizen we naar Yosemite NP waar we kort voor het park verblijven bij de Evergreen Lodge, prachtig gelegen in het bos. Smores boven het kampvuur. Prachtige sterrenhemel. We gaan in Yosemite NP de Panorama Trail lopen vanaf Glacier Point naar beneden langs illhouette Falls, Nevada Falls en Vernal Falls. Dat zal een pittige maar mooie dagtocht worden van 13 km. Ook bezoeken we Tenaya Lake en Tuolumne Meadows.

De dag er op rijden we naar Sequoia NP voor de Giant Forest en het knuffelen van de grote mammoetbomen. Hopelijk zien we ook nog een zwarte beer. We slapen in de Sequoia Village Inn in Three Rivers.

De dag er op gaan we verder naar Los Angeles. We willen in ieder geval het Hollywood Sign zien, Santa Monica en Venice Beach. We verblijven twee nachten in de Hyatt Regency Orange County in Anaheim. Daar tussenin bezoeken we het Disneyland Park. De kids kijken er naar uit.

Dan op naar Las Vegas waar we slapen in de Best Western Casino Royale in het midden van de strip. 's avonds naar de Fremont Street Experience en overdag ons verbazen over de bijzondere hotels, de Outlet Stores bezoeken en wellicht 's avonds nog naar een voorstelling van Cirque du Soleil.

Na twee dagen rijden we naar de Maswik Lodge op loopafstand van de Grand Canyon. Zonsondergang en zonsopgang meemaken en doorrijden naar Springdale via Page. Onderweg willen we de Horseshoe Bend meepakken en met een jetski over Lake Powell varen.

In Springdale verblijven we drie nachten in de Desert Pearl Inn. Met recht een pareltje voor de ingang van Zion NP. Hier proberen we bovenop Angels Landing te geraken (als we dat durven) en daarnaast willen we The Narrows gaan lopen.

Daarna rijden we door naar Bryce Canyon voor de mooie vergezichten en een tocht per paard de canyon in via Canyon Trail Rides. 's avonds naar de rodeo bij Ruby's Inn. We slapen in het Best Western Grand Plus hotel.

De volgende dag rijden we over de mooie UT-12 en UT-24 via Capitol Reef NP naar Moab. We zijn hier vier nachten op een prachtige locatie langs de Colorado rivier: de Red Cliffs Lodge. Hier gaan we vele gave dingen doen: een avondwandeling naar Delicate Arch, de Devil's Garden Primitive Loop Trail, Corona Arch, Dead Horse Point State Park, Canyonlands NP Island in the Sky en als topper de 4x4 Jeep Tour / Hike naar Chesler Park met NAVTEC Expeditions.

Hierna gaan we via een tussenstop in Salt Lake City (Red Lion hotel) naar de Signal Mountain Lodge in Grand Teton NP. Daar slapen we twee nachten om in de tussentijd een gave rafttrip te maken op de Snake River.

Als afsluiter vier nachten in Yellowstone NP in de Old Faithful Inn, een prachtig authentiek hotel. Heerlijk het hele park in alle rust verkennen en alle bijzonderheden in ons opnemen.

Hierna onze auto inleveren in Salt Lake City en om 21.00 uur weer terugvliegen naar NL.

Als ik dit allemaal achter elkaar type besef ik me des te meer wat voor bijzondere reis dit voor ons allemaal gaat worden. Voor Esther en mij een feest der herkenning van locaties, maar een meer intense ervaring verwacht ik. Voor de kinderen een compleet nieuwe wereld.