Help, brand!

21 juli 2018 - Weerselo, Nederland

Ken je dat gevoel? Er gebeurt iets en je denkt: "niet fijn, maar het zal allemaal wel meevallen". Maar toch knaagt er iets.....

Dat hadden we vorige week ook. Plotseling was er een brand (wildfire) ontstaan op 30 km van Yosemite Valley. Een van de toegangswegen werd afgesloten. En in de dagen erna blijf je maar kijken hoe het zich ontwikkelt. De brand wordt steeds groter en de brandweerlieden hebben grote moeite het vuur te bestrijden door het ruige terrein. Er ontwikkelt zich ook veel rook dat in de lagere delen van de lucht blijft hangen door het hardnekkige hoge druk gebied met hoge temperaturen. De webcams laten weinig meer zien dan grijze rook en vage contouren van een berg. Weg is het mooie plaatje van de vallei. De luchtkwaliteit gaat van matig naar zeer ongezond. Wandelen is niet meer goed mogelijk, terwijl we de Panoramatrail wilden lopen. En we overnachten drie nachten vlakbij het park (hemelsbreed op 40 km van de brand).

We hebben daarom vandaag de knoop doorgehakt en met pijn in ons hart de overnachtingen geannuleerd. Snel op zoek naar een alternatieve route en slaapplaats. Dat was vrij snel gevonden. We gaan de kustweg Highway 1 volgen. Sinds gisteren is deze weg weer geheel geopend. Anderhalf jaar terug is door een 'landslide' een deel van de weg weggespoeld, waardoor je niet meer van noord naar zuid kon rijden en een flinke omweg moest maken. Sinds gisteren dus niet meer. Een geluk bij een ongeluk zeg maar.

We verblijven nu een dag in Monterey (17 mile drive en Monterey Bay Aquarium) en rijden de volgende dag via Big Sur naar Cambria voor twee overnachtingen. Prachtige kusten komen ons tegemoet.

Vandaaruit gewoon naar Sequoia NP, zodat Romee wel de mammoetbomen kan knuffelen :)