Dag 7: Lopen tussen de reuzen

1 augustus 2018 - Three Rivers, California, Verenigde Staten

Vanochtend vroeg op pad voor de rit vanaf de kust naar Sequoia National Park. Een rit van ongeveer 3 uur waarin het van 20 graden Celsius naar 40 graden Celsius gaat. Om 10 uur staan we bij de ingang. Omdat het ons eerste nationale park is van deze vakantie kopen we hier de Amerika the Beautiful - pas voor USD 80. Daarmee krijgen we toegang (voor een jaar) tot alle nationale parken van de Verenigde Staten. We zien borden dat er wegwerkzaamheden zijn en dat de wachttijden op kunnen lopen tot een uur. Langzaam rijden we omhoog. We zijn nu op 700 meter, maar de sequoiabomen groeien rond de 2.000 meter. Sequoiabomen hebben namelijk veel vocht nodig, maar houden niet van vrieskou. Op deze hoogte valt de neerslag nog veelal als regen, maar is de temperatuur nog ok. In lagere regionen valt er minder neerslag en in hogere regionen is het te koud. Halverwege het ritje moeten we stoppen voor de wegopbreking. Er is 1 'lane' open en het verkeer wordt afwisselend doorgelaten. De wachttijd valt uiteindelijk mee en na 20 minuten mogen we verder. We parkeren bij het Giant Forest Museum om vandaar met de shuttlebus verder te gaan.

DSC05608DSC05610DSC05612

Als we uitstappen uit de shuttlebus (na flink heen en weer geschud te zijn), zijn we in het Giant Forest. Op loopafstand staat de sequoia met het grootste volume ter wereld, de General Sherman Tree. Sequoia's kunnen enorm oud worden. Tot wel 3.200 jaar oud. Om het in perspectief te plaatsen: deze boom stond er al toen de egyptenaren hun piramides aan het bouwen waren. Ze kunnen zo oud worden omdat ze goed tegen bosbranden bestand zijn door de dikke schors en het materiaal. Sterker nog: ze hebben vuur nodig om zich voort te planten doordat de zaadjes dan in een vruchtbare bodem vallen. Om de boom staan hekken. De boom zou namelijk ten onder kunnen gaan aan de grote hoeveelheid toeristen. Het wortelstelsel is namelijk het zwakke punt van de bomen. In het park liggen diverse omgevallen sequoia's. Deze laten ze gewoon liggen. Dan pas zie je wat voor reuzen het zijn.....en mooi klimspeelgoed.

DSC05616DSC05618bNIDzQZgQ0SLxwRXm64%wwDSC05641

Hierna gaan we de Congres-trail lopen. Dan ben je de drukte van alle toeristen al snel kwijt en hoor je eigenlijk alleen nog maar nederlands, frans en wat amerikanen. Blijkbaar is dat het 'wandelvolk' ;) . Het is een prachtige wandeling langs nog veel meer reuzen. Soms hele groepjes bij elkaar en je loopt er letterlijk doorheen of omheen.

En we kijken goed om ons heen en maken af en toe geluid. Want er kan zo maar een beer voor je neus staan. Merijn en ik willen er graag eentje zien. Van Esther, Anne en Romee mogen ze wegblijven. Maar eigenlijk stiekem ook niet. Als het maar van een afstandje is........helaas zien we geen beer, maar wel een hert en een squirrel.

DSC05629DSC05631DSC05633DSC05635DSC05622nXy05GuSQwixAY%wQKtCJwv7dQ+zmoQgi3ytpOcycz4g5Stqh%SiSuG5El0Ytz+UHAZw5LWainQQqBmJrNoND2SAmbmILWVURjy4VBiJO4fWzg

Dan rijden we terug richting onze bungalow bij de Sequoia Village Inn aan de Kaweah rivier. We kunnen het zwembad in duiken, maar besluiten de rivier te gaan verkennen. Wat supergaaf! Tussen grote en kleine rotsen stroomt de rivier die op verschillende plekken natuurlijke glijbanen maakt. De temperatuur van het water is lekker en het water is kristalhelder. We maken veel plezier en af en toe een klein schaafwondje.

045Egyj+QqeYE5vk3r2B2g7FUnDElPRGG+F9AIyvbWlA5lppRCOHQDyQTn%HEu7KxwKY0XUbi1TiyOTreHlrorwQoXSU7tF2TBC4KcEMwEIsHQ

Morgen rijden we naar Los Angeles. Merijn kent de weg al vanwege het spel GTA op de PlayStation :). Nu wil hij het graag in werkelijkheid zien. Hij weet waar zijn eigen huis staat.

En Fiep: Anne en Romee hebben nog geen slijm gemaakt (veel te druk :) ) en Merijn spaart zijn centen nog.

1. Nicole Olde Meule:
    2 augustus 2018
    Wow😍 Gigantisch💪 En ook nog aan tree hugging gedaan😉 Blijf die happy foto’s en verhalen maar sturen😄 Have fun op dag 7😘
  2. Paulien Olde Meule:
    2 augustus 2018
    Wat een belevenis zeg .Mooie foto`s en verhalen. Top.
  3. Danielle Mulders:
    2 augustus 2018
    Wat een gaaf park zeg! Overweldigend!
    Enjoy!!😘👌🏻
  4. Christel Russchenkamp:
    Wauw , wat super gaaf !!
  5. Kitty Engelbertink:
    2 augustus 2018
    Wat een fantastisch avontuur!!!
    Jullie hebben hier zo lang naar toe geleefd en nu is het zover. Ongelooflijk prachtig om te zien en te ervaren lijkt me. Ik geniet mee door jullie verhalen en foto’s!